Sellai meininki

olipa kerran...

Sellain tarina

Sellain tarina alkoi vuonna 2018, kun Teemu aka Hemppa, työskenteli markkinoinnin johtotehtävissä. Hänen vastuulleen kuului siten myös markkinointiin liittyvät hankinnat. Hän tapasi päivittäin eri palveluntarjoajia, yrittäjiä ja myyjiä. Maailma oli täynnä hyviä hyviä palveluita ja tuotteita. Oli myös selvää, että osa yrityksistä tarvitsi paljon apua.

Vuosien aikana Teemu näki kymmenittäin epäselviä tuote-esittelyitä ja outoja no-show tilanteita. Hän osallistui buukkareiden järjestämiin tapaamisiin, joissa kumpikaan osapuoli ei ollut ihan varma, onko edes oikeassa paikassa. Hän koki tyrkyttämistä ja myynnin kikkoja, vaikka tarvetta ratkaisulle ei ollut olemassakaan. Joskus hankinnan jälkeen jäi myös huijattu olo. Oli selvää ettei ostajasta pitäisi tuntua tältä ja että yritykset kaipaavat apua myynnissä.

Niinpä eräänä päivänä…

…syntyi idea sellaisesta yrityksestä, jossa B2B asiantuntijamyyntiä tehdään palveluna; sellaisesta yrityksestä, jossa on kannustava tunnelma ja onnelliset asiakkaat; sellaisesta yrityksestä, jossa työntekijät kokevat työnsä merkitykselliseksi ja hyvin palkituksi.

Toiminta alkoi pienen yksiön kotitoimistossa Helsingin Hermannissa kaksi vuotta sitten keväällä. Tänä päivänä tuotamme palvelua Vallilan Konepajan Wonderlandista lähes kymmenelle toimeksiantajalle. Tavoitteenamme on olla alamme paras kansainvälinen toimija. Sitä tavoitetta kohti haluamme tarinaamme jatkaa. 

Sellai työpaikkana
Sellain perustajat Tomi ja Teemu Wonderlandissa. (Kuva Wonderland)

Haluamme tehdä hyvää myyntiä

Hyvän myynnin tärkein mittari on asiakastyytyväisyys. Siksi keskitymme sisäisesti paljon palkkiomalleihin. Myyjän provisiopalkka on yksi tapa yritykselle ulkoistaa liiketoimintansa riskejä yksityishenkilöille. Me emme usko, että vahvasti provisioon nojautuva palkitsemismalli edistää paremmin liiketoimintaa. Pahimmillaan raaka provisio synnyttää pettyneitä asiakkuuksia, huijattua asiakaskokemusta, huonoja arvosteluita, peruuntuneita kauppoja ja epäselviä sopimuksia. Me uskomme siihen, että B2B asiantuntijan myyntityö on arvokasta asiakaspalvelutyötä, joka tähtää kauppaan, mutta ei taloudellisella väkivallalla, 

Missio

Teemme hyvää myyntiä heille, jotka haluavat kasvaa.

Hyvän myynnin tärkein mittari on asiakaskokemus. Hyvä myynti keskittyy asiakkaan ongelman ratkaisuun. Se on asiakaslähtöistä, mitattua ja dokumentoitua työtä.

Visio

Haluamme mahdollistaa hyvän myynnin kaikille maailman ihmisille. 

Haluamme lisätä hyvän myynnin ymmärrystä sekä jakaa tietoa ja tarjota palveluitamme jokaisella mantereella.

Ilkka Laine blogi

Motivaatio myyntiin kumpuaa rakkaudesta

Ilkka Laine vetää Sellailla uusien asiakkuuksien projekteja ja tiimiä. Hän kuvaa syksyn 2019 blogissaan hyvin, miltä Sellaissa tuntuu edustaa päämiehiä heidän erilaisissa toimeksiannoissaan.  

Paras työpaikka toistaiseksi.

Sellainen palaute

Täällä saa oikeasti vaikuttaa yrityksen kulttuuriin ja työtapoihin.

Sellainen palaute

Ammattimaista myyntityötä pieni pilke silmäkulmassa.

Sellainen palaute

Tykkään tästä tunnelmasta. Kaikki huomioi ja auttaa toisiaan.

Sellainen palaute

Hyvä kulttuuri ja huippu kollegat.

Sellainen palaute

Parasta on se, kun tyypit aidosti välittävät toisistaan.

Sellainen palaute

Arvot ohjaavat päätöksiä, kulttuuri johtaa tekemistä

Kulttuuri johtaa ihmisten tekemistä. Siksi on tärkeää johtaa kulttuuria. Meillä arvot ja kulttuuri ovat avain asemassa. B-2-B maailmassa ei ole pikavoittoja. Rakennamme yritystämme pitkällä tähtäimellä. 

Meitä ohjaavat arvot ovat rohkeus, oppiminen, auttaminen ja tekemisen asenne. 

Meillä saa olla sellainen kuin onPalkkaamme positiivisia ja erilaisia ihmisiä. Uskomme, että erilaiset ihmiset ovat rikkaus.  Siitä meidän nimemmekin on osittain saanut alkunsa.

Disclaimer: Olemme aina rehellisiä, siksi haluamme todeta, että toistaiseksi olemme onnistuneet houkuttelemaan mukaan lähinnä nuoria korkeakoulutettuja miehiä. Tämä ei ole ollut tietenkään tarkoituksemme. Diversiteetti on rikkaus ja kaipaamme erilaisia ihmisiä mukaan porukkaamme!

Rohkeus

Rohkeus on sitä, että uskallat yrittää. Meillä saa yrittää ja epäonnistua, kokeilla ja kontata. Virheet ovat meillä sallittuja, jopa toivottuja, koska haluamme päästä suuriin kasvutavoitteisiimme.

Oppiminen

Haluamme saada jokaisen työntekijämme oppimiskäyrän rakettimaiseen kasvuun ensimmäisestä päivästä lähtien. Osaaminen ja kokemus ovat arvokkaita asioita, joita ihmiseltä ei voi viedä pois.

Auttaminen

Auttaminen on läsnä kaikessa mitä teemme. Myynti on auttamista, kouluttaminen ja couchaus on auttamista, yhteistyö on auttamista.

Tekemisen asenne

Tiedätkö sen ihanan tunteen, kun katsoo oman käden jälkeä ja miettii "minä tein tuon"? Tämä tunne on se arvo. Me myös palkitsemme tekemisen meiningistä runsaskätisesti.

KEITÄ ME OLEMME

ME OLLAAN

SELLAISIA KAVEREITA

Teemu Hemppa Tervo

Teemu Tervo, CEO

Tomi Suomela, CTO

Ville Louko

Ilkka Laine

Ilkka Laine

Jyri Järvinen

Kalle Ryymin

Juho Saikkonen

Tommi Heikkinen

Lauri Houni

palkka tehdystä työstä

Palkitseminen

Moneen muuhun myyntiorganisaatioon verrattuna, olemme hieman erilainen. Meillä suurin osa palkasta tulee suoritteista, ei siis provisioista. Suorite on siis dokumentoitu myyntitoimenpide. Emme  tuijota konsulttimme työtunteja tai -aikoja. Työ mitataan näissä suoritteissa, eli tehdyssä työmäärässä. Aloittava konsultti tienaa noin 2250 €/kk. Kolmen kuukauden jälkeen hän voi odottaa suoritteilla jo 3750 €/kk tuloja. Kokenut ja prosessit hyvin oppinut konsultti tienaa meillä noin 4000-6000 €/kk.

wonderland

Toimiston meininki

Työskentelemme Wonderlandin tiloissa Vallilan Konepajalla. Nimensä mukaisesti paikka on omanlaisensa ihmemaa. Täällä on Sellain porukan lisäksi ihania tyyppejä eri yrityksistä ja rento tunnelma. Viikottaiset joogat, kuukausittaiset vohveliluennot ja mahtava henkilökunta auttaa pitämään lipun korkealla. Joogahuoneessa on myös hyvä käydä ottamassa päikkärit, jos lounas painaa silmiä.  

Sellai työviikko

Olisi kiva sanoa, että Sellaissa ei ole kahta samanlaista viikkoa. Se on kyllä totta, mutta kuulostaa kornilta… Noniin, asiaan. 

Meillä tehdään töitä hyvien ohjeistusten mukaan, mutta itsenäisesti. Jokainen konsultti voi itse ohjata kalenteriaan mielensä, arkensa ja oman osaamisensa mukaan. Meillä ei tuijoteta työaikaa, vaan laadukkaasti tehtyä työtä. Kaikkien konsulttien viikko rakentuu koulutuksista, asiakastyöstä, itsensä kehittämisestä sekä raportoinnista. Maanantai on ainoa päivä, jolloin on paljon kalenteroitua yhteistä tekemistä. Muuten konsulttimme työskentelevät hyvin itsenäisesti. 

Alkuviikko

Maanantaina koko toimiston porukka on paikalla. Päivä alkaa hyvällä aamupalalla ja sisäisellä koulutuksella eri aiheista. Joskus se on myyntiin liittyvää, joskus yhteiskunnallisiin ilmiöihin. On kiva aloittaa viikko itsensä kehittämisellä ja hyvällä ruualla.

Keskiviikko

Pyrimme viettämään viikon aikana yhden päivän päämiehen tiloissa. Asiakas on aina tyytyväinen, kun näkee meidän tapamme tehdä töitä ja sitoutamme myös heidät asiakaskeskusteluihin, Usein tämä työ ja muut lokaatiokäynnit sijoittuvat keskelle viikkoa. Monet konsultit pitävät myös etäpäivän keskellä viikkoa, kun pitää keskittyä itsenäiseen työskentelyyn.

Loppuviikko

Loppuviikkoon osuu usein suurin osa sisäisistä kehityspalavereista ja henkilökohtaisesta sparrauksesta. Silloin myös raportoimme asiakkaille projektien etenemisestä. Perjantaisin saatamme korkata tietysti skumpat kaupoille tai viettää epävirallisia aftereita Wonderlandissa.

kiinnostaako olla sellainen?

Kiinnostuitko meistä?

Haemme koko ajan uusia osaajia joukkoomme. 

Meillä pääset mukaan kasvavaan yritykseen sen alkumatkalla. Tarjoamme inspiroivan työympäristön, jossa pääset kehittämään itseäsi ja luomaan menestystä itsellesi yhdessä muiden kanssa. 

Etsimme tällä hetkellä

  • Konsultteja/Account managereita
  • Kaipaamme myös HR-osaamista ja markkinointiosaamista

Muutamia asiakkaistamme

Tutkimustoimisto

Sailer Research and development

Videografisen tutkimuksen keinoin, voidaan raportoida tutkittuja havaintoja ja haastatteluita insiproivasti videon muodossa.

Start-up

REAct & share

Suomalainen React & Share auttaa yrityksiä ymmärtämään verkkosivujen sisältöjen asiakaskokemusta. Ratkaisu on käytössä myös Sellain blogeissa. 

Dastia - Siivouspalvelu

Dastia-siivous

Ylläpitosiivouspalvelua ja muita toimitilapalveluita yritysasiakkaidensa kiinteistöissä valtakunnallisesti. 

Start-up

Innoduel

Vuorovaikutteinen digityökalu osallistamiseen ja yhteiskehittämiseen.