Törmään LinkedInissä lähes päivittäin työnhakusisältöihin. Jengi laittaa CV:tä, videota ym. eetteriin ja toivoo yhteydenottoa. Rohkaisevan monesti kuulee myös onnistumisista tätä kautta, ja itse sain töitä oman videoni kautta.
Olen siis ollut nyt Sellailla B2B (Business-to-business)-ratkaisumyyjänä reilut puoli vuotta. Sitä ennen ehdin myydä mm. remontteja ja sähkösopimuksia. Tuotteesta riippumatta, hyvä myynti on käytännössä aina jonkin ongelman ratkaisemista. Harvoja asioita ostetaan huvikseen.
Harvoja asioita ostetaan huvikseen
Maaliin menneistä rekryistä eri lähteiden mukaan jopa 80% toteutuu ns. piilotyöpaikkoina. Jäljelle jäävien 20% työpaikkailmoitukset yleensä eivät ole kovin tyhjentäviä, vaan todelliset tarpeet, tavoitteet ja vaatimukset selviävät vasta keskustelun myötä. Nosta siis luuria rohkeasti, niin sinulla on “kaupanteon” suhteen paljon paremmat edellytykset kuin muilla. Tästä aasinsiltana alkuperäiseen otsikkoon: Mitä oppia ratkaisumyynnistä voi ottaa työnhakuun?- Hyvä tuote (hakija) ei kiinnosta ketään, jos tarvetta sille ei ole tunnistettu.
- Hyvä tuote (hakija) ei myöskään mene kaupaksi jos kukaan ei tiedä siitä.
- Hyväkin tuote (hakija) voi olla toiselle tarpeeton, se ei haittaa.
Sellaissa konsultit saavat olla sellaisia kuin ovat. He kirjoittavat blogeja kokemuksistaan ja näkemyksistään vapaasti. Mieluummin rohkeaa ja tulista, kuin kädenlämpöistä tai laimeaa.