Scoopify – Potkua uuden alustan myyntiin
Sellai auttoi Scoopifyn ongelmakohtien tunnistamisessa ja antoi potkua myyntiin
Projektin yhteenveto
Asiakas: Scoopify
Kesto: 4 kk
Kategoriat:
Konsultti:
Mikä on Scoopify?
Scoopify on uudenlainen digitaalinen alusta, joka yhdistää tekstisisältöjen ammattimaiset tuottajat sisällöntuotantoa kaipaaviin yrityksiin. Scoopifyn tavoitteena on tarjota paikka, josta on tehokasta ja nopeaa löytää sopiva kirjoittaja joka tarpeeseen.
Scoopifyn perustaja Toni Lehmusvaaran mukaan idea sai alkunsa, kun havaittiin, että freelance-kirjoittajien markkina oli repaleinen ja hankala navigoida.
“Sisällöntuotannon tarve markkinoinnissa kasvaa jatkuvasti. Yrityksille sopivan kirjoittajan löytäminen saattaa kuitenkin olla hankalaa, sillä toimivaa tapaamispaikkaa ei ole ennestään olemassa. Scoopify pyrkii korjaamaan tämän ongelman ja tarjomaan niin sanotun “win-win”-tilanteen molemmille osapuolille”, Lehmusvaara kuvailee palvelun lähtökohtia innokkaasti.
Kun verkkopalvelu oli saatu jaloilleen, oli seuraavana tavoitteena saada yritykset mukaan kokeilemaan uutta palvelua. Firmojen houkuttelu uudelle alustalle osoittautui kuitenkin odotettua haastavammaksi Scoopifyn kaltaiselle alkuvaiheen yhtiölle, eikä pienen ja kiireisen tiimin aika tuntunut riittävän kaikkeen. Myöskään uuden henkilöstön suora palkkaaminen ei tuntunut hyvältä idealta.
Tästä syystä apuun pyydettiin Sellai, jolta toivottiin apua myyntiin liittyviin epävarmuustekijöihin. Omalla vahvalla toimialakokemuksellaan Sellai prospektoi verkostostaan ja alalta oikeita ostopäätäjiä, kontaktoi näitä itsenäisesti ja tapasi potentiaalisia asiakkaita. Välillä tapaamisiin osallistuivat myös Scoopifyn edustajat. Tehokkaan ja intensiivinen työn tuloksena asiakkaita voitiin ymmärtää paremmin.
Sellai nosti myyntityön uudelle vaihteelle
Yhdessä Scoopify ja Sellai onnistuivat tunnistamaan myyntityön pullonkaulan ja ottamaan askelia sen korjaamiseksi. Alun perin kyse piti olla vain muutaman kuukauden mittaisesta myyntiprojektista, mutta positiivisen kokemuksen jälkeen yhteistyötä pidennettiin vakituiseksi.
“Suurin haaste Scoopify-alustan myyntityössä oli yritysten vakiintuneiden tapojen muuttaminen. Uusien järjestelmien ja palveluiden käyttöönotto voi tuntua aluksi hankalalta, vaikka se pidemmällä juoksulla säästäisi selvää aikaa ja rahaa. Sellai auttoi meitä hankkimaan toimeksiantoja sekä järjestämään tehokkaita asiakasdemoja, joiden yhteydessä pystyimme näyttämään käytännössä, kuinka helppoa toimeksiantojen tekeminen Scoopifyn kautta todellisuudessa on”, Lehmusvaara kuvaili yritysten yhteistä toimintaa.
Sellailta saadun myyntiponnistuksen ja sen synnyttämän tiedon avulla kauppa alkoi käydä aivan uudella vaihteella.
“Alkuvaiheen workshoppien yhteydessä mietimme asiakkaita ostajan näkökulmasta ja varauduimme mahdollisiin vastaväitteisiin, joita asiakkaat saattaisivat esittää. Teimme Scoopifylle pelikirjan ja validoimme olettamuksiamme. Oli tärkeää oppia, mitkä olettamukset olivat oikeita ja mitkä vääriä. Lisäksi saimme ideoita siihen, kuinka tuotetta voitaisiin muokata entistä paremmaksi”, Lehmusvaara luettelee.
Parhaana onnistumisena Scoopifyn kanssa on todistettu, että palvelu toimii hyvinkin erilaisten kirjoitustoimeksiantojen alustana. Osa kirjoitustoimeksiannoista on ollut jopa kuukausien mittaisia, joissa kirjoittaja on kiinnitetty pitkäksi aikaa tuottamaan sisältöä. Joissain tapauksissa kyse on ollut puolestaan pienemmistä, nopean aikataulun sisällöntuotantoa vaativista keikoista. Scoopifyn laajasta ammattitaitoisten kirjoittajien valikoimasta on löytynyt sopiva tekijä joka tilanteeseen.
Lehmusvaara on tyytyväinen alustan toimintaan: ”Olemme innoissamme, kuinka hyvin Scoopify pystyy vastaamaan tilaajayritysten erilaisiin tarpeisiin.”
Seuraava askel: suunta kohti kansainvälisiä markkinoita
Nyt kun Scoopify on löytänyt paikkansa kotimaan markkinoilta, on paine kasvulle kova. Siitä syystä todistetusti toimiva idea on tarkoitus viedä seuraavaksi kansainvälisille markkinoille. Myös Sellai tulee olemaan mukana Scoopifyn seuraavassa suuressa askeleessa ja yhteistyössä hyödynnetään Sellain työntekijöiden aiempaa kokemusta. Esimerkiksi myyntiprojektissa tiukasti mukana ollut Olivia on ollut aiemmin töissä Googlen piilaakson pääkonttorilla. Askel ulkomaille on osana myös Sellain omaa kasvustrategiaa.
“Sellain kanssa on jo valmiiksi pohdittu, millaisia haasteita kansainvälistyminen saattaa tuoda tullessaan. Aiomme panostaa paikallisuuteen – esimerkiksi espanjalainen yritys haluaa todennäköisesti palkata espanjalaisen kirjoittajan. Me tarjoamme alustan, jolla tämä on mahdollista”, Lehmusvaara kertoo tulevista suunnitelmista. “Olemme kaikki innoissamme Scoopifyn kehityksestä ja siitä, että saamme muokata markkinaa uudenlaisella palvelulla, joka hyödyttää sekä sisällöntuottajia että yrityksiä.”
Lehmusvaara ja koko Scoopifyn tiimi ovat olleet tyytyväisiä Sellaihin yhteistyökumppanina. “Sellai ymmärsi heti, mistä Scoopifyn kanssa oli kyse, ja mitkä Scoopifyn haasteet olivat. Sellain tiimissä on raudanlujaa osaamista ja yhteistyöstä on ollut meille selkeää hyötyä. Siksi Sellain ja Scoopifyn yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa.”
Tutustu Sellain B2B-myynnin palvelumalliin täällä. Sivulta löydät myös hintatietoa yhteistyön käynnistämiseen liittyen!