Myynnissä on paljon hienoja tekniikoita, klousauskeinoja ja sankarimyyjän temppuja. Kun aloitin alalla, luulin, että vaikea osuus myynnissä olisi oppia ne kaikki ”myyntitemput”.
Päädyin aluksi markkinointiin ja ostajan penkille. Näin markkinointijohtajana paljon B2B myyjiä ja myyntisuorituksia. Minä sain puheluita, selailin postauksia ja luin maileja päivittäin. 👍 ajattelin että kyllä minä näitä osaan tehdä.
Luulin että tutut temput toimii, mutta todellisuudessa en ollut nähnyt myyntityöstä muuta, kuin jäävuoren huipun. Todellinen myyjän temppu tapahtui pinnan alla. Se on systemaattisen sinnikkään päivittäisen myyntiaktiivisuuden ylläpito ja prosesseista kiinni pitäminen. Myyntiaktiviteetit on tehtävä huononakin päivänä. Se on 95 prosenttia asiantuntijamyyntityöstä. Todella arvostettavaa ja rankkaa hommaa.
Myynti ei siis ole klousaustemppuja ja ovelia vasta-argumentteja, vaan systemaattisesta prosessienmukaisesta ponnistelusta, asiakkaan proaktiivista palvelua ja liiketoimintojen ymmärtämistä. Tämän takia myyntityön tekeminen muun työn ohessa on lähes mahdotonta. Muut työtehtävät ajavat helposti myyntityön yli. Kun systemaattisuus katkeaa, niin se näkyy myynnissä heti… Tai B2B-myynnissä se näkyy usein kuuden kuukauden viiveellä, niinkuin tuloksetkin.
Tämän takia Sellai on perustettu. Teemme asiantuntijamyyntiä pitkäjänteisesti ja vain tehdyistä toimenpiteistä maksetaan.
Ostin viikko sitten ensimmäiset rillini. Pokien valintaan meni alle 20 minuuttia. Moni kysyy tässä vaiheessa, miten ihmeessä voit päättää sellaisen asian noin nopeasti? Eikö olisi järkevä katsoa kaikki vaihtoehdot ensin ja päättää sitten?
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Käytämme sivuston toiminnan kannalta välttämättömien evästeiden lisäksi evästeitä sivuston kävijämäärän analysoimiseen ja markkinoinnin räätälöimiseen.
Tietosuojaseloste
Leave A Reply