Mikä on paskaa ostamista?

Ostin viikko sitten ensimmäiset rillini. Pokien valintaan meni alle 20 minuuttia. Moni kysyy tässä vaiheessa, miten ihmeessä voit päättää sellaisen asian noin nopeasti? Eikö olisi järkevä katsoa kaikki vaihtoehdot ensin ja päättää sitten? 

“Mieluummin tekee rohkeasti päätöksen, jolla pääsee alkuun.”

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että joissain tapauksissa kannattaa. Tässä kohtaa kuitenkin täytyy todeta: jos olisin parin sadan euron laseja valitessa jäänyt pähkäämään parasta valintaa tunneiksi, olisin varmaan vieläkin siellä Ison Omenan käytävällä ihmettelemässä. Aikani on kuitenkin sen arvoista, että ei kannata. Mieluummin tekee rohkeasti päätöksen, jolla pääsee alkuun – voihan sitä ostaa toiset jossain kohtaa jos nämä nyt ei miellytä.

“EI – sanan voi sanoa ihan rohkeasti. Ei siitä myyjä pahastu”

Myyjänä B2B-puolella näkee sitä toisenlaistakin ostajaa. Kaikki kilpailutetaan, pyöritetään ja vingutetaan viimeiseen asti, ennen kuin lähdetään edes kokeilemaan. Tässä kohtaa joku ketterämmin toimiva kilpailija tai kollega omaa jo käytännön kokemusta asiasta, josta et vielä itse oikeastaan tiedä mitään. Pähkäilyyn ja jahkailuun käyttävä aika olisi käytettävissä järkevämminkin, ja toisaalta myös EI-sanan voi sanoa ihan rohkeasti. Ei siitä myyjä pahastu, mutta tuhlaat vaan omaa aikaasi jos et osaa asiasta kieltäytyä riittävän nopeasti. 

Tee itsellesi palvelus, ja ole hyvä ostaja. 

Mitä tästä voi myyjä oppia? Lyö asiakasta kepillä. Pakota se päätös, tai siirry seuraavaan asiakkaaseen. Antaa jahkaajien jahkata. 

-Kalle – Konsultti, joka myy

Sellaissa konsultit saavat olla sellaisia kuin ovat. He kirjoittavat blogeja kokemuksistaan ja näkemyksistään vapaasti. Mieluummin rohkeaa ja tulista, kuin kädenlämpöistä tai laimeaa.


0 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *