Motivaatio myyntiin kumpuaa rakkaudesta

Ilkka Laine blogi

“Kaikki nämä ominaisuudet ovat rakkauspohjaisia sanoja.”

 

Myynnin johto toivoo lähes poikkeuksetta omistautuvaa, intohimoista ja lojaalia työntekijää. On päivän selvää, että asiastaan innostunut ja kiinnostunut myyjä saa myös asiakkaat kiinnostumaan esittämästään asiasta. Kaikki nämä ominaisuudet ovat rakkauspohjaisia sanoja. Jotta tämä toteutuu on työilmapiirin ja edustettavien tuotteiden oltava siihen kannustavia. Jos myyjä kokee tarjottavan ratkaisun hyödyttömänä loppuasiakkaalle, on sen myymiseen vaikea saada aitoa innostusta ja kiinnostusta. Tämä näkyy helposti asiakkaalle. Tällaisia ratkaisuja tarjoava myyjä todennäköisesti tekee työtään henkensä pitimiksi.Myyjä sortuu tahtomattaan yliaggressiiviseen myyntityyliin, joka aiheuttaa enemmän harmia edustamalleen yritykselle.

 

Rakkautta työtään kohtaan on vaikea saavuttaa, jos työn ohjaus ja kannustimet perustuvat taloudelliseen väkivaltaan.

 

Mielestäni liian usein myyjää ohjataan tulos tai ulos mentaliteetilla, epäreiluilla kannustamattomilla provisioilla ja palkatta jättämisillä. Rakkautta työtään kohtaan on vaikea saavuttaa, jos työn ohjaus ja kannustimet perustuvat taloudelliseen väkivaltaan. Olen urallani nähnyt läheltä, kuinka useat kannustinmallit ohjaavat myyjän toimintaa huonosti. Juuri kun myyjä vasta oppinut, mistä toimiston vessat löytyvät, hän on jo liian suuressa ahdingossa tehdäkseen laadukasta myyntityötä. Myyjät väsyvät juuri, kun ovat tulossa hyviksi.

 

”B2B myynnissä on harvoin pikavoittoja tarjolla”

 

Olen äärimmäisen kiitollisessa asemassa. Saan itse vaikuttaa siihen, mitä palveluita ja yrityksiä edustan myynnissäni. Kaikissa näissä yhdistyvät järkevät ja reilut yhteyshenkilöt. Saan päivittäin palautetta työstäni ja opastusta toimialakohtaisista erikoisuuksista. Koen, että tekemistäni ehdotuksistani ollaan kiinnostuneita. B2B-myynnissä on harvoin pikavoittoja tarjolla. Tästä syystäreilut ja luottavaiset välit toimeksiantajiin korostuvat. Löydän jokaiseen toimeksiantooni innostusta inspiroivista ihmisistä ja innovaatioista. Saan tehtyä kaikki työvaiheet hyvällä motivaatiolla. Tämä johtuu siitä, että todella arvostan toimeksiantajiani sekä Sellain kulttuuria, joka mahdollistaa rakkauden ilmapiirin. 

“Ihmistä ei voi pyytämällä saada motivoituneeksi.”

 

Ihmistä ei voi pyytämällä saada motivoituneeksi. Voin kuitenkin mahdollistaa toimintaympäristön ja mielenkiintoiset tehtävät, joissa on helppo motivoitua. Kaikilla myyjillä on korkealla todennäköisyydellä inhokkityövaiheita, mutta nekin tekee mielellään, kun saa vastata koko prosessista. Satojen soittojen, kymmenien demojen ja lähettyjen tarjouksien jälkeen tuntuu hyvältä painaa ”won” -nappia.

-Ile, Konsultti joka myy

Sellaissa konsultit saavat olla sellaisia kuin ovat. He kirjoittavat blogeja kokemuksistaan ja näkemyksistään vapaasti. Mieluummin rohkeaa ja tulista, kuin kädenlämpöistä tai laimeaa.


1 kommentti

Tommi & #183;lokakuu 27, 2019 3:21 pm

Juuri näin Ilkka! Itse vertaan usein myyntityötä ja muuta tulosperusteista työtä joukkueurheiluun missä yhdistetään yksilöiden onnistumisten sekä joukkueen onnistumisen kannustaminen. Hyvin rakennetusta ja valmennetusta joukkueesta kumpuaa myös hyviä yksilöitä jotka ratkaisevat tiukat tavoitteet kalkkiviivoilla joukkueen eduksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *