B2B-myynnin ero Suomen ja Ruotsin markkinoilla

B2B-myynnin ero Suomen ja Ruotsin markkinoilla

Olin viime viikolla Tukholmassa ja kävin Ruotsin Sellai-kollegani kanssa lounaalla. Keskustelimme myynnistä eri pohjoismaissa.

Tässä muutama näkemyksemme, mitä pitäisi ottaa huomioon Ruotsin B2B-markkinoilla 📺 

💡 Varmista, että palvelusi tuottaa samalla tavalla arvoa Ruotsissa 🇸🇪, kuin Suomessa 🇫🇮

💡 Todennäköisesti avatessasi Ruotsia, kukaan ei tunne sinua, etkä siten ole vielä uskottava. Siksi ensimmäiset kaupat ovat hitaita. Joudut rakentamaan luottamusta normaalia kauemmin.

💡 Myyntikulttuuri on konsensushakuinen. Varaudu siihen, että joudut yksinkertaisenkin SaaS:in myymään 5 ostopäättäjälle yhdessä organisaatiossa.

💡 Myynnin onnistumiseksi, sinun täytyy saada puolellesi ”sankariostaja” organisaatiosta. Hän auttaa sinua myymään tuotettasi kollegoilleen. Häntä täytyy auttaa.

💡 Helpota sankarin työtä luomalla asiakastarinoita, keräämällä Ruotsissa tunnettuja logoja tai hanki julkinen influensseri Ruotsista. Sankari tarvitsee uskottavuutta onnistuakseen!

💡 Kun lopulta teet kaupan, asiakkuudet ovat usein hyvin sitoutuneita, johtuen yhteisestä päätöksestä. Kun sankariostajasi lähtee yrityksestä, niin tuotteesi tuskin heti ”churnaa”.

💡 Tästä syystä B2B-myyntisyklit ovat Suomea pidempiä. Todennäköisesti myös LTV:t ovat korkeampia (Life-time value).

💡 Palkkaatko myyjää? Myyjän pohjapalkka on Suomeen verrattuna korkea. Komission osuus on pienempi. Myyjistä kilpailu on kovempi.

EKSTRA: Ruotsalaiset luulevat osaavansa Tanskaa ja Norjaa ja sama toisinpäin. Todellisuudessa se ei ihan ole näin ja kommunikaatiovirheitä syntyy paljon. Ne ovat riski. Lisäksi jokaisella näistä markkinoista on vahva myynti-/ostokulttuurinsa, jossa kannattaa olla kyseisellä markkinalla marinoitunut 🍯 tekijä käytössä.  

Me Sellaissa autamme B2B-yrityksiä myymään asiantuntijoidemme avulla mm Ruotsiin. Nämä valtavat erot ovat olleet minullekin silmiä avaavia viime kuukausina!

B2B-myyntiä ketterästi ilman rekrytoinnin vaivaa

Lue myös

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Käytämme sivuston toiminnan kannalta välttämättömien evästeiden lisäksi evästeitä sivuston kävijämäärän analysoimiseen ja markkinoinnin räätälöimiseen. Tietosuojaseloste