Mikä oli Buutin haaste ennen Sellaita?

Buutti on oululaislähtöinen IT-talo, joka tarjoaa ohjelmistokehitys-, rekrytointi ja koulutuspalveluja. Yritys on kasvanut viime vuosina menestyksekkäästi, ja Kauppalehti huomioikin Buutin Pohjois-Suomen kovimpana kasvajana. Kun pohjoinen markkina on käyty läpi, katseet kääntyvät luonnollisesti etelään. Buutti halusi vahvistaa jalansijaansa pääkaupunkiseudulla, joten Sellai astui kuvioihin.

Buutilla ei ollut Helsingissä juurikaan työntekijöitä, ja siksi oman paikallisen myyjän palkkaaminen ja työn ohjaaminen olisi ollut hankalaa. Sellai tarjosi kevyen ja pieniriskisen keinon kokeilla myyntiä pääkaupunkiseudulla.

Mitä Buutti halusi Sellain ratkaisevan?

Buutin kehittäjärekrypalvelu kulkee nimellä CodeMatch, ja se keskittyy lahjakkaiden junior- ja mid-tason kehittäjien tunnistamiseen ja työllistämiseen. CodeMatch oli otettu hyvin vastaan Oulun alueella, ja Sellain tehtävänä oli pilotoida konseptin myyntiä myös pääkaupunkiseudulla.

auttaminen

Minkälainen suhde Sellailla on Buuttiin?

Sellain konsultti Tomi Suomela toimii osana Buutin myyntitiimiä. “Myynnin ulkoistus tässä kontekstissa on hieman harhaanjohtava termi. Olen täysiverinen myyntitiimin jäsen: työskentelen Buutin järjestelmissä, osallistun myynnin aamupalavereihin, eikä asiakkaille näy se, että palkka tulee eri talosta”, Tomi kertoo.

Yhteistyön avoimuus ja läpinäkyvyys ovatkin avainasemassa myyntiyhteistyön onnistumisen kannalta. Aluksi Sellaita pidettiin käsivarren mitan päässä. Buutin toimitusjohtaja Mikko Koistinen kuitenkin havaitsi pian, ettei ulkoistettu myyjä voi toimia täysin itsenäisesti. “Ei riitä, että myyjälle antaa sähköpostin ja puhelimen käteen, ja sitten odottaa että kauppaa tulee ovista ja ikkunoista.”

B2B-myynnissä on harvoin tarjolla pikavoittoja, ja Sellain myynti vaati myös aikansa, ennen kuin kauppoja saatiin maaliviivan yli. Ohjelmistokehittäjien myynnin ominaispiirre on se, että kysyntä ja tarjonta vaihtelevat hyvinkin nopeasti. Hyvät devaajat viedään nopeasti käsistä, ja toisaalta yritykset etsivät kehittäjiä itsekin jatkuvasti.

Koistisella oli kuitenkin vahva luotto CodeMatchin erinomaisuuteen, ja Sellain myynnin tekeminen näytti menevän oikean suuntaan. “Päätimme tuplata Tomin työntuntien määrän, jotta potentiaalisen asiakkaan ja sopivan kehittäjän kohtaamisen todennäköisyys olisi suurempi”, Mikko Koistinen kertoo. Panostus kannatti, ja Tomi onkin saanut nyt merkittäviä asiakkuuksia taloon.

Miltä tulevaisuus näyttää?

Sellain yhteistyön tulosten pohjalta Buutti päätti investoida lisää pääkaupunkiseudun myyntiin ja palkkasi rinnalle oman myyjän. Sellain konsultti siirtyi taas uuden palvelukonseptin myyntiin. Buutti on äskettäin voittanut Uudenmaan ELY-keskuksen RekryKoulutus-palveluiden puitesopimuksen, ja sen yhteistyöyritysten hankintaan Buutti saa Sellaista myyntivoimaa.


0 kommenttia

Vastaa

Avatar placeholder

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *