Arvosta huippumyyjää

Arvosta huippumyyjää

Helsingin Sanomat Visiossa oli tosi piristävä juttu B2B-huippumyyjistä! Huippumyyjät Perttu Samuel Ojala ja Jan Ropponen kertoivat artikkelissa näkemyksiään myynnistä ja sen tulevaisuudesta. Ihanaa, että myyntiä esitellään näin hyvässä valossa valtamediassa.

Tässä muutama näkökulma artikkelista, jotka myös itse allekirjoitan:

💡 Myynnissä onnistuminen edellyttää sitä, että haluaa aidosti auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteita, eikä saada itselleen kauppaa.

💡 Myynti on aliarvostettu, mutta erittäin tarpeellinen ammatti

💡 Ojala ei jää odottamaan asiakkaiden yhteydenottoja. Silloin ollaan B2B:ssä usein jo myöhässä. Joku toinen on todennäköisesti sisällä neuvottelemassa jo.

💡 Tulevaisuudessa yksinkertaiset tuotteet myydään verkossa, mutta monimutkaisissa ja arvokkaissa tuotteissa myynnin laadun merkitys korostuu.

💡 Asiakasta pitää uskaltaa haastaa ja vaikeita asioita on opittava käsittelemään yhdessä. Asiantuntijamyyjä on myös nopea liikkeissään.

💡 Ihan kaikki ei ole myynnissä omissa käsissä. Kaupan voi kuitenkin itsekin pilata, jos ei tee riittävän laadukasta taustatyötä ja selvitystä.

💡 Hyvä myyjä ei myy tuotetta, vaan loppuarvoa.

💡 Myyjällä on oltava samoja ominaisuuksia kuin johtajalla: Hän ottaa omistajuutta asioista, palvelee proaktiivisesti ja ymmärtää liiketoimintaa monipuolisesti.

💡 Agressiivinen komissionälkäinen myyntityö toimii ehkä imurikaupassa, mutta ei B2B:ssä

💡 Huippumyyjä erottuu, kun hän on liikkeellä ennen muita.

💡 Huippumyyjät avaavat itse asiakkaan kanssa keskustelut, joissa kartoittavat asiakkaan kehitystarpeet, nykytilan ja kriittiset ongelmat. Huippumyyjä osaa ehdottaa näihin ratkaisuja.

💡 Huippumyyjä osaa valita asiakkaansa. Hän päättää riittävän ajoissa keskustelut, jotka eivät tulisi johtamaan kauppaan. Tästä kirjoitinkin pari päivää sitten, kun Ilkka Laine soitteli vieressäni kylmäpuheluita männäviikolla. -> Buukki ei ole myyntitulos

💡 Liian alhaalta organisaatiossa ei kannata aloittaa myyntityötä. Itse korostaisin myös, että kaikkea ei tarvitse myydä toimarille.

💡 Liian nopea tarjoaminen, ennen kuin edes asiakas ymmärtää omaa ongelmaansa.

💡 Mitä paremmin asiakas ymmärtää ongelmansa, jonka tuote ratkaisee, sitä vähemmän hän kyseenalaistaa hintaakaan.

Mitä mieltä sinä olet, arvostetaanko meillä Suomessa myyjiä ja myyntiä riittävästi?

B2B-myyntiä ketterästi ilman rekrytoinnin vaivaa

Lue myös

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tämä sivusto käyttää evästeitä. Käytämme sivuston toiminnan kannalta välttämättömien evästeiden lisäksi evästeitä sivuston kävijämäärän analysoimiseen ja markkinoinnin räätälöimiseen. Tietosuojaseloste