Helsingin Sanomat Visiossa oli tosi piristävä juttu B2B-huippumyyjistä! Huippumyyjät Perttu Samuel Ojala ja Jan Ropponen kertoivat artikkelissa näkemyksiään myynnistä ja sen tulevaisuudesta. Ihanaa, että myyntiä esitellään näin hyvässä valossa valtamediassa.
Tässä muutama näkökulma artikkelista, jotka myös itse allekirjoitan:
Myynnissä onnistuminen edellyttää sitä, että haluaa aidosti auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteita, eikä saada itselleen kauppaa.
Myynti on aliarvostettu, mutta erittäin tarpeellinen ammatti
Ojala ei jää odottamaan asiakkaiden yhteydenottoja. Silloin ollaan B2B:ssä usein jo myöhässä. Joku toinen on todennäköisesti sisällä neuvottelemassa jo.
Tulevaisuudessa yksinkertaiset tuotteet myydään verkossa, mutta monimutkaisissa ja arvokkaissa tuotteissa myynnin laadun merkitys korostuu.
Asiakasta pitää uskaltaa haastaa ja vaikeita asioita on opittava käsittelemään yhdessä. Asiantuntijamyyjä on myös nopea liikkeissään.
Ihan kaikki ei ole myynnissä omissa käsissä. Kaupan voi kuitenkin itsekin pilata, jos ei tee riittävän laadukasta taustatyötä ja selvitystä.
Hyvä myyjä ei myy tuotetta, vaan loppuarvoa.
Myyjällä on oltava samoja ominaisuuksia kuin johtajalla: Hän ottaa omistajuutta asioista, palvelee proaktiivisesti ja ymmärtää liiketoimintaa monipuolisesti.
Agressiivinen komissionälkäinen myyntityö toimii ehkä imurikaupassa, mutta ei B2B:ssä
Huippumyyjä erottuu, kun hän on liikkeellä ennen muita.
Huippumyyjät avaavat itse asiakkaan kanssa keskustelut, joissa kartoittavat asiakkaan kehitystarpeet, nykytilan ja kriittiset ongelmat. Huippumyyjä osaa ehdottaa näihin ratkaisuja.
Huippumyyjä osaa valita asiakkaansa. Hän päättää riittävän ajoissa keskustelut, jotka eivät tulisi johtamaan kauppaan. Tästä kirjoitinkin pari päivää sitten, kun Ilkka Laine soitteli vieressäni kylmäpuheluita männäviikolla. -> Buukki ei ole myyntitulos
Liian alhaalta organisaatiossa ei kannata aloittaa myyntityötä. Itse korostaisin myös, että kaikkea ei tarvitse myydä toimarille.
Liian nopea tarjoaminen, ennen kuin edes asiakas ymmärtää omaa ongelmaansa.
Mitä paremmin asiakas ymmärtää ongelmansa, jonka tuote ratkaisee, sitä vähemmän hän kyseenalaistaa hintaakaan.
Mitä mieltä sinä olet, arvostetaanko meillä Suomessa myyjiä ja myyntiä riittävästi?
Leave A Reply