10 oivallusta B2B-myynnin ulkoistuksesta
Me Sellaissa tehdään B2B-asiantuntijamyyntityötä palveluna. Täytimme juuri kolme vuotta. Se on pieni ikä ihmiselle, korkea marsulle ja ihan kunnioitettava innovatiivista palvelua tarjoavalle start-upille. Matkamme on sisältänyt ihania hetkiä ja paljon kommelluksia. Ennen kaikkea se on pitänyt sisällään oivalluksia liiketoiminnan ja hyvien kumppanuuksien luomiseen. Haluan jakaa näitä oivalluksia teille. Toivottavasti näistä on hyötyä myös sinun myyntiorganisaation kehityksessä.
Oivalluksista voit lukea alta, mutta täällä voit suoraan tutustua Sellain B2B-myynnin palvelumalliin. Samalta sivulta löydät myös hintatietoa palveluistamme.
10 oivallustani B2B-myynnin tekemisestä palveluna
B2B-myyntioivallus #1
Liiketoiminnassa on kyse ihmisistä. Tämä pätee kaikkeen liiketoimintaan.
B2B-myyntioivallus #2
B2B-myynti on todellisuudessa proaktiivista asiakaspalvelua.
B2B-myyntioivallus #3
Kun toimeksiantaja, eli päämies, omistaa myyntiprosessin ja datan, hän uskaltaa ulkoistaa myynnin tekemistä.
B2B-myyntioivallus #4
Luulin aluksi, että meidän ainoa arvo asiakkaalle on tehdä kauppaa. Todellisuudessa meidän arvo on tehdä hyvää asiakaskontaktointia, kerätä dataa ja antaa kokemuksemme perusteella näkemystä. Kaupat tulevat kyllä.
B2B-myyntioivallus #5
Johtamisessa autonominen organisaatio, eli yksilön oikeus määrätä itseään koskevista asioista, vaatii selkeät pelisäännöt ja rajat. Se on myös avain korkeaan tuottavuuteen.
B2B-myyntioivallus #6
Ei ole olemassa yhtä kaikille toimivaa palkkiomallia – Eikä myyntiprosessia – Siksi meillä konsulttimme hinnoittelevat oman työnsä ja suunnittelevat päämiehille sopivia prosesseja.
B2B-myyntioivallus #7
Myyntityöhön kuuluu paljon luovia työvaiheita. Siksi se on vaikea automatisoida ja tekee myyntityöstä verrattain raskasta.
B2B-myyntioivallus #8
Usein sinnikäs pärjää paremmin kuin lahjakas.
B2B-myyntioivallus #9
Persoonallisuus on lahja, joka kannattaa näyttää.
B2B-myyntioivallus #10
Myyjän työn tuottavuus käyttäytyy laskevan rajahyödyn tavoin. Esimerkiksi liiallinen painostus kaupan sulkemiseen voi johtaa heikompaan tulokseen. Paine heikentää työn laatua, laskee asiakastyytyväisyyttä, vaikuttaa brändiin ja pitkällä tähtäimellä yrityksen arvostukseen.
Osa näistä oivalluksista ei välttämättä resonoi kaikille, mutta ne ovat olleet meille tärkeitä. Haluamme mahdollistaa kaikille B2B-yrityksille mahdollisuuden toteuttaa hyvää myyntityötä. Tällä missiolla nämä ovat olleet käänteentekeviä oivalluksia. Jos blogi herätti sinussa ajatuksia, niin ota minuun yhteyttä ja juodaan yhdessä kahvit. Jokaiset synttärit kaipaavat kunnon kahvit.
Ps. Jos pidät näistä listaavista blogeista ja harkitset liiketoiminnan kasvattamista, kannattaa lukea myös blogini 6+1 vinkkiä, kun investoit kasvuun.
Kiinnostuitko Sellai meiningistä? Seuraa meidän toimiston meininkiä instagramissa @sellai.fi ja blogeista! Ennen kaikkea, osallistu keskusteluun B2B-myynnin tulevaisuudesta.
Teemu Tervo
CEO, Sellai Oy
+358 415438 615
teemu.tervo@sellai.fi

Sellaissa konsultit saavat olla sellaisia kuin ovat. He kirjoittavat blogeja kokemuksistaan ja näkemyksistään vapaasti. Mieluummin rohkeaa ja tulista, kuin kädenlämpöistä tai laimeaa.